KÖPVILLKOR

Allmänna villkor

Om kraftlas.se

Kraftlas.se är en tjänst för beställningar och leveranser inom Sverige som tillhandahålls av Autida AB (556939-4850). Företaget har sitt säte i Stockholm. Företagets postadress är Skarpövägen 31, 132 32 Saltsjö-Boo, Sverige.

Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till info@kraftlas.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.

Beställning
När du handlar hos oss så går du till kassan för att slutföra din beställning och genomföra ditt köp av dina valda produkter.

När du gått igenom stegen i kassan och slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse ut till e-postadressen du uppgivit som ett kvitto på ditt köp. I orderbekräftelsen hittar du alla uppgifter om dina produkter, pris samt fakturerings- och leveransadress.
Om du anser att någonting i orderbekräftelsen inte stämmer så ska du omedelbart kontakta oss via e-post på info@kraftlas.se.

Om en produkt eller vara har utgått ur sortiment eller ej finns att tillgå med rimliga ansträngningar från vår sida, är Autida AB ej skyldig att tillhandahålla beställd produkt eller vara.

Vid erlagd betalning gäller full återbetalning för det fall att vara har utgått eller ej finns att tillgå. Återbetalning kommer att ske till det konto du använt vid betalning av produkterna eller varorna.

Leveransvillkor
Vi levererar samtliga produkter och varor direkt från vårt lager i Saltsjö-Boo.

Dina beställda produkter levereras normalt inom 7-14 helgfria vardagar direkt till dig, ditt företag eller närmast beläget postombud. Vi försöker alltid skicka ut varorna så snabbt vi kan. Om du gjort en beställning under helgen kommer vi dock som tidigast att skicka ut beställningen närmast efterföljande vardag.

Fraktkostnad tillkommer varje beställning. Pris för frakt av respektive beställning specificeras i kassan.

Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid), ber vi dig att genast kontakta oss på e-postadress: info@kraftlas.se.

Vid ej utlöst paket (paketombud) eller transportbolag som hindrats från att leverera (hemleverans eller leverans till företag) och som gått i retur till oss tar vi ut en avgift på 195 kr + moms för vårt administrativa arbete samt debiterar kund för returens faktiska fraktkostnad tillbaks till oss. Fraktkostnaden kan komma att variera beroende på vara som returneras.

Om någon vara är restnoterad eller av annan anledning inte kan levereras meddelas det i ett ordererkännande. Restnoterad vara sänds så snart den inkommit till vårt lager. För det fall att flera varor restnoterats skickas de när samtliga varor ankommit vårt lager. Om beställningen belastats med fraktkostnad så skickas restnoterade varor utan tillkommande fraktkostnad.

Priser
Alla priser i butiken anges i SEK och är angivna exklusive moms. Moms utgår med 25 % på angivet pris.

Alla priser gäller tills vidare. Vi reserverar oss för prisändringar orsakade på grund av prisändringar från leverantör, feltryck i prislistan samt övriga felaktigheter och förbehåller oss rätten att när som helst justera våra priser.

Det pris som anges i kassan vid ditt köp är det som gäller om det inte är uppenbart felaktigt och du som kund borde förstått att det var fråga om ett felaktigt pris.

Retur för företagskunder
Vid köp av fel vara eller om du inte är nöjd med varan kontaktar du oss på info@kraftlas.se och inväntar instruktion för retur, därefter skickar du tillbaka den inom 14 dagar från det att du mottog varan. Du står för kostnad för returfrakt. För att undvika returavdrag skall varan skickas i oanvänt skick och originalförpackning. Använda varor och specialbeställningar återtas inte.

Skulle varan inte vara väl förpackad eller vara behäftad med brister som inte fanns vid leveranstillfället så förbehåller vi oss rätten att göra avdrag som står i proportion till eventuell brist och kan även komma att neka retur.

Med specialbeställningar menas vara som inte är en standardlagerförd artikel eller utgör en vara i anpassat utförande. Vi löser inte ut paket mot postförskott eller efterkrav. Skulle det vara vi som har skickat fel vara så står vi för returfrakt och sänder ut rätt vara.

Reklamation för företagskunder

Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.
Reklamation ska skickas till info@kraftlas.se omedelbart efter att defekten har upptäckts.

Vi lämnar ett års garanti mot tillverknings- och materialfel om inget annat anges. Garantin gäller inte om varan har utsatts för onormal användning, skador eller på annat sätt utsatts för bristfällig omvårdnad. Garantin omfattar inte slitagedelar eller förbrukningsartiklar. Vi förbehåller oss rätten att reparera varan eller ersätta den med en ny motsvarande vara. Vara som reklameras vara skall vara väl rengjord och väl emballerad. Kontakta oss via info@kraftlas.se, invänta och följ sedan instruktion om lämplig returfrakt på vår bekostnad.

Ångerrätt privatpersoner
Principerna vid nyttjande av ångerrätten för privatpersoner är samma som för företagskunder.

Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstadgad ångerrätt i 14 dagar som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.

Vid nyttjande av din ångerrätt:
Du måste först meddela oss att du ångrar ditt köp. Meddelandet ska skickas till info@kraftlas.se. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.
Du bör omedelbart och senast inom lagstadgad 14-dagarsperiod efter ångermeddelandet returnera produkten/produkterna till oss.
Du står för kostnad för returfrakt och ansvarar för att produkterna är i gott skick och skickas tillbaka välpaketerade och i ursprunglig förpackning. Om varan returneras i använt skick eller om originalförpackning saknas eller är skadad kan prisavdrag komma att göras som står i proportion till skadan.

Om du inte inkommer med meddelande om att du ångrat ett köp inom nämnda 14-dagarsperiod så går din rätt att ångra dig förlorad.

Vi löser inte ut paket mot postförskott eller efterkrav. Skulle det vara vi som har skickat fel vara till dig så står vi för frakten.

Ångerrätten gäller inte vid: Specialtillverkad produkt som har skräddarsytts åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.

Du har rätt till full återbetalning vid nyttjande av ångerrätten inom 14 dagar från att du meddelat oss på info@kraftlas.se och från att vi mottagit varorna som du ångrat inköp av. Återbetalning görs till det konto som du använde dig av i samband med köpet.

Reklamation för privatpersoner
Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.

Reklamation ska göras inom skälig tid. Som privatperson har du alltid rätt att reklamera en vara inom 3 år från köptillfället. Under denna period tar vi ansvar för ursprungliga fel i produkten eller varan.

Vi har bevisbörda att visa att felet inte var ursprungligt under 6 månader från det att du köpte varan. Därefter övergår bevisbördan på dig att visa att felet fanns där från början. I enlighet med vad som föreskrivits ovan under rubriken ”Reklamation företag” har du dock 1 års garanti på alla produkter om inte undantag föreligger.

Du måste alltid reklamera en defekt produkt senast två månader från det att du upptäckte defekten.

För att utöva din reklamationsrätt hör du av dig till info@kraftlas.se där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.

Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är defekt eller felaktig i enlighet med gällande lagstiftning. Vid eventuell tvist kring reklamationer följer vi beslut från Allmänna Reklamationsnämnden.

Om vi inte lyckas åtgärda felet eller leverera en likvärdig produkt återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande lagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.

Du har rätt till full återbetalning vid godkänd reklamation inom 14 dagar från att du meddelat oss på info@kraftlas.se och från att vi mottagit varorna som reklamerats. Återbetalning sker till det konto som du använde vid betalning.

Transportskada
Vid transportskada ska du omgående anmäla detta till chauffören eller till fraktbolaget.

Ansvarsbegränsning
Vi tar inget ansvar för indirekta skador som drabbar dig på grund av produkten.

Vi kan heller inte hållas ansvariga för skador eller försenad eller utebliven leverans om omständighet utanför vår kontroll råder som vi inte skäligen kunde förutse innan avtal ingicks, så kallad force majeure. Det kan exempelvis röra sig om ny lagstiftning som påverkar oss, vidtagen myndighetsåtgärd, strejk, krig, allvarlig smittspridning, arbetskonflikt, eldsvåda, allmän varubrist, naturkatastrof, eller utebliven leverans från våra leverantörer.

Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.

Produktinformation
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.

Ändringar i dessa villkor
Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i dessa villkor. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. Du måste alltid acceptera dessa villkor i samband med att du nyttjar vår tjänst och lägger en beställning på produkt i vårt sortiment.

Tvist och lagval avseende privatpersoner
I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd oss emellan, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se, om nämnden finner sig behörig att pröva frågan. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr.

Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag om inte andra konsumenträttsliga regler äger tillämplighet på platsen du handlar ifrån.

Du som privatperson har även möjlighet att väcka talan i domstol vilket du kan göra genom att lämna in stämningsansökan hos den domstol som ligger närmast din hemvist.

Tvist och lagval avseende företag
Eventuell tvist, kontrovers eller anspråk som uppstår ur eller i samband med dessa villkor om köp av varor från kraftlas.se ska slutligt avgöras av svensk domstol, med Stockholms tingsrätt som första instans.

Utan hinder av ovanstående har Autida rätt att besluta att en tvist ska avgöras genom skiljeförfarande som administreras av SCC Arbitration Institute (”SCC”). Reglerna för påskyndat skiljeförfarande ska gälla, såvida inte SCC efter eget gottfinnande bestämmer, med hänsyn till ärendets komplexitet, beloppet i tvisten och andra omständigheter, att skiljedomsreglerna ska tillämpas. I det senare fallet ska SCC även besluta om skiljenämnden ska bestå av en eller tre skiljemän. Sätet för skiljeförfarandet ska vara Stockholm, Sverige.